keskiviikko 1. lokakuuta 2014

Syyssuloja seitinohuita

Syksy on kaunis. Rakastan ruskaa ja lehtilaskeumaa teiden vierustoilla. Rakastan sateita ja hyytävää vesitihkua, vaikka kylmä kääriikin minut päivittäin hyiseen syleilyynsä. Tunnelmoin lempivuodenaikaani teekupin ääressä sisätiloissa hyvän lehden parissa, kahvilan nurkkapöydässä kera parhaan ystävän ja suloisen pikkuleivoksen, aamun hiljaisessa spesiaalissa raukeudessa vapaapäivänä...

Ehkä minulle vihdoinkin kuuluu hyvää. Minä elän. Elämäni ei ole enää syömishäiriön siivittämää, vaikka se onkin läsnä enemmän kuin tahdon myöntääkään. Kyllä, lasken kaloreita, syön liian vähän, kompensoin herkkuja... Mutta. Syön suunnittelemaani enemmän, jos nälkä vaikeroi masussa, pystyn kahvilakäynteihin ja spontaaniuuteen. En näe itseäni ryhävalaana, vaikka toisinaan peilin edessä surkuttelenkin vatsamakkaroitani. Ennen elämäni oli pelkkää syömishäiriötä. Nyt elämässäni on syömishäiriö, mutta sen rinnalla minä olen minä: iloinen ja positiivinen, ponnekas ja sellainen Margareta, joka heittää huonoa läppää ja saa ihmiset nauramaan.
 En koe psykologikäynneistä olevan juurikaan hyötyä. Hoitoni tarkoittaa 45 minuuttia viikossa, jolloin psykologi kysyy, miten menee, ja minä mietin valehdellako vaiko puhua totta. Auttajan hissukkamainen olemus ei houkuttele avautumaan. Joskus kolme varttia vierähtää itse asian äärellä ja koen kuluneet minuutit hyödyllisiksi, joskus kaikkea aikaa on vaikea edes täyttää puheella. Yritän kuitenkin olla kiitollinen. Minä kuitenkin saan apua. Ja sitähän minä haluan, haluanhan? Jos minulla ei olisi mitään hoitokontaktia, täysivaltaiseen laihduttamiseen ja elämän pilaamiseen palaaminen voisi tuntua kaikessa kamaluudessaan liian houkuttelevalta vaihtoehdolta. Minulla on hoitokokous parin viikon kuluttua. Siihen osallistuvat paitsi minä ja psykologi ja lääkäri, myös äiti on kutsuttu mukaan. Vähän jännittää. Masennuksestani ja syömishäiriöstäni on kotiseinien sisällä tullut tabu. Ongelmistani puhumattomuus on kuin kirjoittamaton sääntö, jota varjelen kaikin tavoin. En halua nostaa kevään tuskaa ja kaikkien kärsimystä keskustelunaiheeksi tutuilla äänillä, jotka kuuluvat niille, joista kaikesta huolimatta välitän eniten. Toivon vain parasta. En tahdo pelätä.

Parantumishaluni taitaa aika tyystin tyssätä, kun puheeksi tulee paino. Psykologi punnitsee minut viikoittain, ja salainen kotivaakanikin härnää päiviäni. En oikeastaan tiedä, mitä olen tekemässä. Kuitenkin ehkä laihduttamassa, ihan vähän vaan? Niin varmaan. Paino siksakkaa jo tutuksi tullutta rataansa. Minun on vaikea mieltää olevani edelleen miltei kymmenen kiloa alipainoinen. En näytä siltä, ei tunnu silti. Minulla on fyysisesti terve olo. Nälkäsignaalit toimivat, saan nukutuksi, ei väsytä, paleltaa kyllä, mutta niinhän meitä kaikkia. Nyt painoni on kopsahtanut alaspäin muutaman sata grammaa viime viikosta. Polikäyntiä ennen suuntaan nautiskelemaan aamupalaa. Ja teetä. Ja kahvia. Ja haluan uskoa siihen, että kaikki on ihan hyvin.

5 kommenttia:

  1. Ihana lukee et sulla menee ees jolai tasol paremmin!!♡ :) Ja vaik se paino onki tippunu vähä, ni mun mielest ainaki on paljo tärkeempi et henkisesti on parempi olo! paitsi jos se paino jatkaa laskemistaan vaaralliselle vyöhykkeellee ni se ei tietenkää oo hyvä..
    Toi et pystyy nauttii pienistäkin asioista auttaa kyl jaksaa eteenpäi pienin askelin:)

    Tsempii jatkoonkin<3

    VastaaPoista
  2. Mutta onko sun painon ihan välttämättä noustava, jotta voit parantua? Eikö olisi kivuttomampaa hoitaa ensin mieli ja ajatusmaailma kuntoon ja sitten vasta pureutua painoon?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Parantumisessa ensin täytyy saada paino normalisoitua, koska mieli voi toipua vain normaalipainossa!
      Aliravitsemuksessa ja alipainossa mielellä ei ole edes tarpeeksi energiaa työskennellä rakentavasti ja eheyttävästi.
      Siksi sh-hoidossa keskitytään yleensä aluksi juurikin tuohon painon normalisointiin, ja sitten vasta enemmin mieleen. Ja painon normalisoiduttua tietyt syömishäiriön aiheuttamat rajoitteet/säännöt kumoutuvat hiljalleen itsestään ihan vain sen takia, että aivot ovat saaneet energiaa.

      Poista
    2. Ahaa. No käyhän se järkeen. :D Mietin vain sitä, että jos painonnousu aiheuttaa kohtuutonta ahdistusta, niin voisiko siihen ahdistukseen ensin puuttua. Mutta totta kai aivojen toimintaa on vaikeaa korjata, jos kroppa joutuu koko ajan käymään liian pienellä energialla.

      Poista
  3. Voin kertoa että sitten kun (ei todellakaan jos!) parannut ja elät ns. normaalia elämää, tajuat kuinka huonosti nytkin fyysisesti voit. Oikeasti, hyvä ettei sulla ole kanmalasti oireita mutta sä et voi fyysisestikään oikeasti hyvin, etkä ole fyysisesti terve. Ei kymmenen kilon alipainossa ja miinuskaloreilla, mikäli syöt yhtä vähän kuin ruokapäiväkirja -postauksessa, voi voida millään tasolla hyvin. :----( kurjaa. Mä uskon, että sä paranet vielä, toivottasti säkin. Toivottavasti muistat, että menetät vaan tässä sairaudessasi. Aikaa, elämää. Saatat vahingoittaa itseäs lopullisesti. Ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa - kuolla tai parantua. Kyllä se ahdistaa ja itkettää ja inhottaa ja sattuu MUTTA se on oikeesti sen arvosta! Ja mitä pikemmin alotat, sen nopeemmin se on ohi ja sh on pelkkää historiaa. En tiedä, haluatko sä olla se "7 vuotta anoreksian kanssa painiskellut tyttö" tmv mutta toivottavasti et. Tsemppiä <3

    VastaaPoista

Kuiskaa minulle sanoja.